La fel ca Hannibal și elefanții săi acum mai bine de 2.000 de ani, o altă forță aparent de neoprit trece Alpii spre sud și intră în Imperiul Roman. De fapt în Italia, la Udine, unde presa anunță negocieri avansate între clubul de fotbal Udinese și Red Bull, super-sponsorul care înghite echipe sportive și le re-creează în propria imagine.
A început timid, ca orice firmă tânără (n-a trecut încă de 30 de ani) care încearcă să-și facă un nume. Competiții de sporturi extreme, curse de mașini, adrenalină, lucruri care parcă se potrivesc cu o băutură energizantă. Compania a crescut, la fel și ambițiile (hai să avem două echipe de Formula 1, nu?), iar cel mai popular sport de pe planetă nu putea scăpa valului înspumat de bani energizanți.
Momentan, Red Bull are sub aripioarele sale patru echipe de fotbal. Red Bull Brasil a apărut în 2007, în al patrulea eșalon din statul Sao Paulo, iar între timp au ajuns în primul. New York Red Bulls e fosta Metrostars, dar nimănui nu-i pasă, pentru că în SUA soccerul e cam al șaptelea sport și oricum americanii au o tradiție bogată în mutat echipe și schimbat nume. Mai e RB Leipzig, echipă care tocmai și-a asigurat promovarea în Bundesliga. A apărut în 2009, când Red Bull a preluat clubul SSV Markranstädt (la 11 km de Leipzig) din liga a cincea cu intenția declarată de a ajunge în prima divizie în maxim opt ani. Na, bravo!
Însă exemplul care-i îngrijorează pe friulani este chiar cel cu care concernul austriac și-a făcut intrarea în sportul rege: au preluat un club înființat în 1933 și l-au călcat în picioare. Pe 6 aprilie 2005, Red Bull a devenit proprietarul clubului Austria Salzburg (oraș unde se află și sediul firmei, de altfel), echipă cu 72 de ani vechime la cea vreme, 3 titluri în Austria și o finală de Cupa UEFA jucată. Primele acțiuni ale noului patron? Schimbat numele în Red Bull Salzburg, schimbat management, schimbat staff, schimbat culori, declarat „acesta este un club nou, fără istorie”. Punct și de la capătul banilor. La fel ca și în cazul ACS – ASU de la Timișoara, părerile au fost împărțite și între suporteri. O parte au rămas cu echipa care acum joacă în alb-roșu și domină campionatul intern, iar altă parte a ales să ducă mai departe alb-violetul original și au înființat SV Austria Salzburg, care a început în Liga 7 și acum este în eșalonul secund.
Romanticii realiști ai fotbalului n-au o problemă cu faptul că cea mai mare companie de băuturi energizante își înființează echipe, cum au făcut în Brazilia și cum aproape au făcut în Germania, unde înainte de Markranstädt au încercat să preia Sachsen Leipzig, însă s-au lovit de protestul pe alocuri violent al susținătorilor respectivului club. Sprâncenele se ridică atunci când cluburi cu vechime sunt transformate forțat în entități comerciale fără personalitate. În loc să devină așa ceva în mod natural, cum s-a mai întâmplat.
Alarmați de aceste antecedente ale capitalismului sălbatic în fotbal, ultrașii friulani au anunțat că sunt hotărâți să nu lase istoria de 120 de ani a clubului pe mâna Red Bull și se vor opune din toate puterile.
Elefanții lui Hannibal n-au rezistat trecerii Alpilor, iar cei mai mulți și-au găsit sfârșitul acolo. Ceva-mi spune că taurul roșu este mult mai rezistent.
Sursa foto: redbull.com