Pe 22 iulie 1894, 21 de vehicule au luat startul într-o călătorie între Paris și Rouen, în Franța, cursă considerată de mulți drept prima întrecere între automobile din istorie, deși inițial organizatorii anunțaseră că nu va fi vorba de o competiție.
Evenimentul a fost pus la cale de publicația ”Le Petit Journal”, care inițiase și cursa ciclistă Paris – Brest – Paris. Raliul a fost precedat de patru zile de expoziții și curse de calificare în și în jurul Parisului, evenimente care au stârnit un mare interes public.
Ziarul a promovat cursa drept ”competiția pentru trăsuri fără cai, care nu sunt periculoase, sunt ușor de condus și costă puțin”, premiul cel mare urmând să fie acordat vehiculului care se apropie cel mai mult de acest ideal. Pe 22 iulie, acum exact 121 de ani, 21 de vehicule au pornit pe traseul de 126 de kilometri dintre Paris și Rouen. 6 ore și 48 de minute mai târziu, primul care a trecut linia de sosire a fost contele Jules-Albert de Dion (foto sus), cu 3 minute și 30 de secunde înaintea lui Albert Lemaître și Auguste Doriot (Peugeot), însă câștigători au fost desemnați cei din urmă, pentru că mașina contelui, cu motor cu aburi, avea nevoie de… fochist și nu se încadra astfel în idealul descris de organizatori.
Premiul cel mare a fost împărțit în mod egal între echipa de pe locul 2, ”Fiii fraților Peugeot” și cea de pe locul 3, ”Panhard și Levassor”. Compania Peugeot, care apăruse în 1810 ca producător de… râșnițe de cafea și biciclete, scotea deja câteva zeci de vehicule pe an la momentul cursei și a devenit între timp unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume. Panhard et Levassor (după 1945 – Panhard) a produs automobile între 1890 și 1967, când ramura ”civilă” a fost absorbită de Citroën, iar Panhard a continuat să fabrice doar vehicule blindate. În 2012, compania a fost cumpărată de Renault Trucks Defense.
Sursa foto: wikipedia.org